Ovisnost o alkoholu

Članci

Dr. sci Zoran Zoričić:

Problemi povezani s pijenjem alkohola u mladih ljudi u Republici Hrvatskoj

 

Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

Alkohol i djelovanje

 

Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

Zašto se pije alkohol

 

Doc.dr. sci Zoran Zoričić

Imperativi i kontroverze zakonskog tretmana rizičnih čimbenika zdravlja stanovništva

 

Doc dr sc Zoran Zoričić

Ubojstva za volanom

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Problemi povezani s pijenjem mladih  

Doc dr sc Zoran Zoričić

Specijalist psihijatar

KB «Sestre milosrdnice», Zagreb

Tajnik «Hrvatskog društva za alkoholizam i druge ovisnosti» pri HLZ

Predsjednik «Hrvatskog saveza klubova liječenih alkoholičara»

Ubojstva za volanom

Rano jutros, u samom centru malog provincijskog gradića, vozeći pod utjecajem alkohola, dvadeset četverogodišnji mladić prešao je na suprotnu stranu  i izazvao prometnu nesreću u kojoj su smrtno stradale dvije muške osobe. Sam je pritom prošao s lakšim ozljedama.

Ova se nesreća, kao jedna u nizu, na žalost desila na dan pisanja teksta. Dvoje ljudi, ničim krivi, ničim ne pridonoseći nesreći, izgubilo je živote. Zatekli su se tek spletom nesretnih okolnosti na određenom mjestu, da budu žrtve mladiću koji je neodgovornošću, preziranjem zakona i pravila dobrog ponašanja izazvao bijes i zgražanje opće javnosti. 

Nije mi namjera u ovom tekstu suditi konkretnog mladića, i odmah navodim kako je on istodobno i krivac i žrtva sustava koji već desetke godina ne može stati na kraj stradanjima u prometu.

Puno se pitanja postavlja nakon ovakvih tragedija. Kao prvo, pitanje odgovornosti krivca, oko koje nitko ne dvoji, ali i javnost i zakon rade razliku između ubojstva i stradavanja u prometu pod utjecajem alkohola. Jasno, radi se o namjeri-sam vozač koji uzrokuje saobraćajnu nezgodu sa smrtnim ishodima  sigurno nije htio usmrtiti  druge ljude, ali, mogao je znati da je vožnja pod utjecajem alkohola (kod svih koncentracija, pogotovo većih) rizična, te da može dovesti do ovakve tragedije. Svi mi koji sa zaprepaštenjem i iskrenom sućuti žalimo poginule, i bijesni smo na krivca, ubrzo zaboravljamo na tragediju, pogotovo kad se i sami nađemo pred dilemom da li popiti koju čašicu, i potom sjesti za volan. Ono što predbacujemo drugom, sebi ćemo oprostiti, racionalizirajući svoju odluku za vožnjom pod utjecajem alkohola svojim iskustvom i sposobnošću vožnje, i eventualno malom prometnom udaljenošću poduzete vožnje. To je i razlog zašto svakodnevno na našim cestama tisuće vozača pod utjecajem alkohola nesvjesno cilja svoje žrtve.

Uloga nedužne žrtve saobraćajne nezgode  može se desiti svima nama, i legalno je pravo svakoga od nas da tražimo da se rizik od takvih vozača svede na minimum. Kao stručnjak za alkoholizam smatram da pri tome povika na policiju o strožim i učestalijim kontrolama samo je jedan od imperativa, ne i najznačajniji. Ono znatno važnije možemo svrstati u dva  pravca: prevencija rizičnog pijenja i rizične vožnje pod utjecajem alkohola na svim nivoima, te drakonsko sankcioniranje vožnje pod utjecajem alkohola.

Senzibilizacija javnosti za odgovornom konzumacijom alkohola, te još odgovornijom vožnjom ukratko se može svesti na načelo: ako si baš odlučio piti, popij jedno piće, maksimalno dva, i pritom izbjegavaj vožnju, a ukoliko si popio više, ni za živu glavu ne sjedaj za volan. Ova poruka treba bombardirati javnost iz dana u dan, počevši od prevencije kod školske djece, te svakodnevno kroz medije, uključujući prime termine, i biti dijelom financirana i iz drakonskih kazni koje će plaćati vozači pod utjecajem alkohola.

Drugi pravac je drakonsko povećanje zapriječene kazne za vožnju pod utjecajem alkohola, pogotovo za saobraćajne nezgode  s teškim posljedicama. O tome kako će izgledati te kazne odlučuje zakonodavac, ali kao građanin smatram da oduzimanje vozačke dozvole na više godina, u slučaju ponavljanja prekršaja i trajno, treba biti imperativ. U obzir dolazi i oduzimanje vozila, ukoliko ne može platiti izrazito visoke novčane kazne. Svjestan sam da je nepopularno s moje strane govoriti o potrebi povišenja kazne, pošto i sam osobno čitajući slične prijedloge znam osjećati nelagodu i povremeno neslaganje. Ali, gospodo, u ovom se slučaju radi o životima koji mogu biti sačuvani, te se sutra u ulozi žrtve možemo naći vi ili ja, ili još i gore, vaše ili moje dijete. I, zašto ne reći na kraju, ukoliko ovo ne shvatimo najozbiljnije, kao osobni i društveni prioritet,  možemo se naći i u ulozi krivca, koji sjedajući pripit za volan oprašta sebi balvan u vlastitom oku, vrišteći zbog trna u tuđemu.

 




 


 
After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES