ZBORNIK STRUČNIH RADOVA ALKOHOLOŠKOG GLASNIKA - PRIRUČNIK

UREDNICA Mr. sc. dr. Vesna Golik-Gruber

IZDAVAČI         Hrvatski savez klubova liječenih alkoholičara

                                 Zajednica klubova liječenih alkoholičara Zagreb

 

Zagreb, 2003.

 

 

 

ZBORNIK

predgovor
recenzije

Sadržaj:

POGLAVLJA
članci
indeks autora

 

POČETNE

STRANICE

Početna HSKLA

 

početna zbornik

 

početna ALKOHOLOŠKI GLASNIK

početna PROPADANJE ALKOHOLIČARA

 

početna OPORAVAK ALKOHOLIČARA

 
 

poćetna UHVAĆENA DUGA

Kongresi i konferencije

 

 

 

 

 

ADOLESCENTI,  RODITELJI,  OVISNOST

Josip Čelan, dipl. ing.*

Gradski ured za zdravstvo, rad i socijalnu skrb grada Zagreba u Programu prevencije ovisnosti (duhan, alkohol i psihoaktivne droge) u potprogramu primarne prevencije za roditelje, proveo je tri projekta u svim zagrebačkim srednjim školama. Bili su to: Senzibiliziranje za problem ovisnosti, Informiranje o ovisnostima i Uloga obitelji u prevenciji ovisnosti. Prije početka provedbe projekta, svi članovi interdiscipliniranih radnih timova (stručni školski suradnici, liječnici školske medicine i  socijalni radnici) prošli su dodatnu edukaciju kroz seminare s temama: Provođenje diskretnih zaštitnih programa – rano otkrivanje rizičnih ponašanja kod učenika; Korištenje razreda kao terapijske zajednice; Učenje životnih vještina i Primjene učenja životnih vještina u okviru sata razrednog odjela.

U prvom seminaru jedan od edukatora je bio prof. dr. sc. Slavko Sakoman a u drugom i trećem seminaru gđica Sanja Ožić koordinirala je rad Gradskog ureda za zdravstvo, rad i socijalnu skrb, Gradskog ureda za obrazovanje i šport sa izvoditeljima projekta u svim zagrebačkim srednjim školama, domovima zdravlja i centrima za socijalnu skrb. Opisana priprema trajala je od listopada 2000. do svibnja 2001. a projekt je u školama provelo 10 timova interdiscipliniranih stručnjaka na 135 radnih sastanka s roditeljima u 56 srednjih škola i 8 učeničkih domova. Po mom sudu uložen je ogroman trud, učinjen plemenit i humani posao i na tome se ne bi trebalo stati već s jednakim tempom nastavit s radom. U daljnjem tekstu iznosim svoje desetominutno izlaganje roditeljima kojim je započinjao rad ovih sastanaka.

Osnovna obilježja adolescencije

Adolescencija je razdoblje prelaska iz djetinjstva u odraslu dob. To je razdoblje vrlo specifično s obzirom na izazove koje nosi sa sobom. U tom razdoblju mladi se susreću s brojnim važnim pitanjima; izbor zvanja, izbor partnera, mogućnost samostalnog privređivanja... Mladi u toj dobi pokušavaju pronaći sebe, svoje interese u svijetu kakav im se nudi. To je vrijeme kad se često postavljaju pitanja što je pozitivno, realno, i moralno? Kakvih se načela pridržavati, kome vjerovati i sl. Osnovna obilježja adolescentne dobi jesu:

Traženje vlastitog identiteta. U ovoj fazi mlada osoba postavlja brojna pitanja u vezi sa sobom, drugim ljudima, svijetom oko sebe. Preispituju se roditeljske vrijednosti koje su do tada bile neupitne, postaje važno mišljenje vršnjaka, osjećaju se nesretnima ako nisu prihvaćeni od grupe vršnjaka. Važno je znati da je normalno da mladi traže odgovore među svojim prijateljima, te da je to način na koji usvajaju socijalne vještine i pripremaju se za život.

Određivanje spolnog identiteta. U ovoj fazi se mlada osoba zaljubljuje i ostvaruje prve romantične veze s osobama suprotnog spola. Iako je to često bolno, to je način koji se mlada osoba priprema za život. U ovoj dobi mladi postaju seksualno, ali ne i emocionalno i socijalno zreli, i od tuda proizlaze brojni problemi karakteristični za tu dob.

Odvajanje – odnos prema autoritetu. Mladi se bune protiv odraslih autoriteta, prvenstveno protiv roditelja i nastavnika. S jedne strane se bune protiv sustava vrijednosti odraslih oko sebe, a s druge strane su još uvijek ovisni o tim istim odraslima. Zbog toga su još više ljuti. Od tuda proizlaze brojni konflikti u obiteljima koje imaju adolescente. Adolescent se naprosto mora buniti protiv pravila jer je to dio njegova/njenog odrastanja, a roditelji moraju ustrajati na pravilima jer su oni odgovorni za svoje dijete. O pravilima s djetetom svakako treba pregovarati, ona se mijenjaju u skladu s djetetovim sazrijevanjem, ali ona svakako moraju postojati. Tako bi roditelji trebali znati s kim i gdje djeca provode svoje vrijeme. To je važno jer je upravo adolescencija dob kad mladi posežu za sredstvima ovisnosti.

Razlozi zbog kojih adolescenti najčešće počinju eksperimentirati sa sredstvima ovisnosti

Radoznalost – to je prirodna osobina svake mlade osobe, ali u ovom slučaju može biti opasna. Upravo ono što je zabranjeno privlači mlade, i u tome i jest dio privlačnosti ilegalnih sredstava ovisnosti za neke mlade.

Dosada i želja za užitkom – mnogi mladi isprazno provode svoje slobodno vrijeme, dosadno im je i zapravo ne znaju što bi sa sobom. Preko sredstava ovisnosti imaju osjećaj da uživaju u životu i da "žive punim plućima", što je iluzija.

Odgovor na društvene utjecaje – čest je razlog uzimanja sredstva ovisnosti i rizičnog ponašanja općenito pritisak grupe vršnjaka. Mladi uzmu neku drogu  da  se  ne  bi  osjećali odbačenima, obilježenima,

neprihvaćenima od strane vršnjaka. Iz tog je razloga važno s kim adolescent/ica provodi svoje slobodno vrijeme, upravo zato što se teško oduprijeti utjecajima svojih prijatelja.

Oslobađanje od stresa i emocionalne teškoće su također razlog zbog kojeg mladi posežu za sredstvima ovisnosti. To su mladi koji imaju obiteljske poteškoće s kojima im se teško nositi, depresivni su, te oni na taj način nastoje "rješavati" svoje probleme. U početku im je djelovanje psihoaktivnih sredstava ugodno, i na taj način pokušavaju "samoliječiti", a zapravo ispadne suprotno. Što učiniti ako roditelji uoče da njihovo dijete eksperimentira s nekim od sredstava ovisnosti?

Nedjelotvorni postupci

Omogućavanje i dopuštanje – kada npr. roditelji ne postavljaju djetetu pitanja iako su pronašli neke stvari koje upućuju na korištenje sredstava ovisnosti, ili pokrivaju djetetove izostanke iz škole koji također mogu upućivati na to da dijete ima problema.

Poricanje i umanjivanje – kada roditelji poriču mogućnost uzimanja sredstava ovisnosti pravdajući se da je "to nemoguće i da se to događa nekom drugom", ne uočavajući znake koje upućuju na konzumiranje sredstava ovisnosti.

Prijetnje i zaplašivanje – koji put roditelji djetetu prijete ili ga/ju fizički kažnjavaju misleći da će na taj način spriječiti dijete da uzima sredstava ovisnosti. Međutim, tako samo povećavaju jaz između sebe i adolescenta i time pokazuju svoju nemoć da se suoče s problemom.

Potkupljivanje – neki put roditelji nastoje udovoljiti željama mlade osobe kupujući joj/mu sve što poželi, misleći da će na taj način prestati s uzimanjem sredstava ovisnosti. Tako mu/joj omogućuju skupe poklone, kao što su motori, skupi mobiteli, skupa odjeća, misleći da su na taj način riješili problem u komunikaciji s adolescentom.

Kritiziranje, moraliziranje, nametanje osjećaja krivnje – roditelji se koji put nadaju da će dijete prestati s uzimanjem sredstva  ovisnosti ako mu se nameće osjećaj krivnje prijetnjama samoubojstvom, bolešću, ludilom, ili pak izricanjem pogrdnih riječi, držanjem prodika i sl. To je još jedan način iskazivanja vlastite nemoći u odnosu na problem konzumiranja droga.

Neujednačeni roditeljski stavovi – kada se otkrije da dijete uzima neko od sredstava ovisnosti u obitelji obično počinje optuživanje među roditeljima tko je kriv. Mlada osoba takvo stanje samo koristi i udaljava se od obitelji vidjevši da joj roditelji nisu podrška kada bi joj/mu trebala biti.

Djelotvorni roditeljski postupci

Važno je jasno izraziti svoj negativan stav prema sredstvima ovisnosti – jasno pokazati i izreći da se ne slažemo ukoliko je dijete neko od tih sredstava

isprobavalo, ali ga/ju ne odbaciti niti otpisati zbog toga. To znači imati hladan odnos prema psihoaktivnim sredstvima ali topao prema djetetu.

Ponašati se u skladu s izrečenim stavovima – kada su roditelji izrekli svoj negativan stav prema sredstvima ovisnosti, oni bi se trebali u skladu s tim stavom i ponašati. To znači da, kada su izrazili negativan stav prema alkoholu, da ga ni sami ne bi trebali konzumirati, i na taj način biti model svojem djetetu.

Razgovarajte s vašim djetetom o njegovim stavovima – puno se može saznati razgovarajući s djetetom je li ono rizično, jer će samo ispričati puno stvari samo ako ga/ju pažljivo saslušate.

Potičite samostalnost i odgovorno ponašanje primjereno dobi vašeg djeteta – potrebno je da se dijete uči izvršavati obveze u školi i kući, a ukoliko to ne čini, da snosi odgovornost za to.

Pomognite svojem djetetu da se odupire negativnom utjecaju vršnjaka – to je moguće jedino ako se adolescent, bez obzira na otpore i nužne konflikte s roditeljima, osjeća sigurno i prihvaćeno u obitelji, i da se roditeljima uvijek može obratiti za pomoć.

Njegujte dobre odnose s vašim djetetom – u komunikaciju je potrebno ulagati energiju i vrijeme, izdržati konflikt, postavljati granice, koji put riskirati i na taj način pomoći mladoj osobi da odraste u zrelu i uspješnu odraslu osobu.

______________________

*Josip Čelan, profesor i voditelj Školskog preventivnog programa u Industrijskoj strojarskoj školi, Držićeva 14, Zagreb.

 

 

                                STRUČNA UREDNICA: Mr. sc. dr. Vesna Golik - Gruber

RECENZENTI:    Doc. dr. sc. Darko Breitenfeld

                       Prim. dr. sc. Željko Marinić

 Korektura: Željko Štimac

 Za tisak pripremila: Mr. sc. dr. Ema Ničea Gruber

Tisak: Tiskara «Puljko»

Radovi koji su tiskani u ovom Zborniku, preuzeti su iz Alkohološkog glasnika u izvornom obliku.

 

 

 

 

After seeing Santiago Choppers’ custom Moto Guzzi V1100 a few months back,NIKE ROSHE TWO FLYKNIT we’NIKE AIR JORDAN SKY HIGH OGve been fiending for an equally impressive bike.Adidas Yeezy Boost 750 Today,MBT TARIKI MEN we’NIKE ZOOM WINFLO 3re in luck, with an excellent Moto Guzzi V75 by Venier Customs. Remade in Italy by Stefano Venier and his team, the 1989 V75 features a load of upgrades including a new tank, seat, rear fender and side panel. The Mistral exhaust system adds a powerful touch without compromising the silhouette of the bike’MBT KITABU GTX SHOESs iconic form. Source: HiConsumption .MBT KIFUNDO MENJamieson’s has been a family owned business for five generations and specializes in producing and spinning wool from the sheep on Scotland’s remote Shetland Islands. A special collaboration between Penfield and Jamiesons’s,NIKE AIR FOAMPOSITE ONE the two brands have worked on the Gillman Jacket and the Gillman Vest, both incorporating Jamieson’s Shetland wool in an exclusive limited edition. Both the yoke and hand-warmer pockets are constructed in Fair Isle patterned wool, contrasting the tough 60/40 Cotton Nylon outer. Additional insulation is provided by the premium 80/20 down while hardwearing copper snaps keep the front sealed against the elements.ADIDAS YEEZY 350 BOOST V2 Leather trimmed piped cuffs give a tough finish and protect from wear and tear. The jacket and vest are available for men and women now in the Penfield USA online store.NIKE AIR HUARACHE CHAUSSURES